Pages

lauantai 6. marraskuuta 2010

Parfymoidusta kirjeestä tuoksuvaan näyttöön - ACM MM 2010 konferenssista poimittua

Japanilaiset tutkijat esittelivät ACM Multimedia konferenssissa ratkaisun miten muistesuihkuprintterin tekniikalla henkilökohtaiseen näyttöön, esimerkiksi elokuvaa katsoessa, voidaan lisätä tuoksuja. Vastaavaa tekniikkaa, jolla neljä väripatruunaa tuottavat tulostettaessa värin, voidaan käyttää tuoksun lisäämiseen kuvaan. Mahdollisina tuoksuina ovat mm. sitruuna, omena, vanilja ja laventeli. Tutkimuksessa tutkittiin impulssimaisia tuoksuja, jatkuvien sijaan, joita on tutkittu aiemmin.

Erona tavalliseen tulostukseen tuoksun liittämisessä on, että ei ole neljää perustuoksua, joita yhdistelemällä saisi kaikki tuoksut, kuten värien kohdalla saadaan aikaan värit. Jokaiselle tuoksulle pitää siis olla omat pullot.




Tutkimus eteni systemaattisesti useiden kokeiden kautta, joissa etsittiin ensin raja-arvo tuoksun havaitsemille (voimakkuus eli tarvittava määrä) kolmella tuoksulla (sitruuna, laventeli ja kaneli). Jokaiselle tuoksulle saatiin erilaiset raja-arvot. Tämän jälkeen kokeissa käytettiin kullekin tuoksulle saatua maksimiarvoa. Seuraavassa kokeessa mitattiin osallistujien hengenvetoon kuluva aika, jotta voitaisiin synkronoida tuoksu sisäänhengitykseen. Tästä edettiin selvittämään minimi aika, jolla katsoja pystyy erottamaan kahden impulssituoksun välisen eron ja tuoksuimpulssin vaihtamisen ja pulssien rakenteen.

Jatkotutkimuksessa tarkoitus on soveltaa saatuja tuloksia tuoksun liittämiseen kuviin. Tässä vaiheessa tutkimusta kuvat jätettiin pois, koska kuvan näyttäminen vaikuttaa havaittuun tuoksuun. Esimerkiksi omenan kuvan yhteydessä annettu persikan tuoksu havaitaan omenen tuoksuna.

http://www.wired.co.uk/news/archive/2010-10/26/japan-smelly-printer

Artikkeli:
Ink Jet Olfactory Display Enabling Instantaneous Switches of Scents by Sayumi Sugimoto; Daisuke Noguchi; Yuichi Bannai; Kenichi Okada, ACM MM 2010.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti